Finansiering

Vi har tillsammans med Scania Finans möjligheten att skräddarsy en finansieringslösning som är optimal för just din verksamhet och dina investeringsbehov. Scania Finans erbjuder flexibla finansieringsalternativ, oavsett om du planerar att köpa en enskild lastbil eller om du har ambitioner att expandera hela din fordonsflotta.

Scania Finansiell Leasing

Genom Scania Finans blir Scania ägare till fordonet medan du har full användningsrätt. Du gör leasingbetalningar enligt en överenskommen tidsplan och när leasingperiodens är slut har du möjlighet att köpa ut fordonet till bokfört restvärde. Under leasingperioden ansvarar du för skatter, försäkringar och underhåll. Leasingavgiften utgör en avdragsgill kostnad i din verksamhet och du kan även dra nytta av potentiella skatte- och momsfördelar. Regelbundet underhåll och skonsam hantering resulterar i ett fördelaktigt inbytesvärde. Dessutom kan andra Scaniatjänster samfaktureras i denna lösning.

Scania Operationell Leasing

Scania Finans äger fordonet och du betalar en fast månatlig leasingavgift för användningen. Vid avtalstidens slut lämnar du tillbaka fordonet. Denna typ av leasing används ofta tillsammans med ett serviceavtal. Under leasingperioden är det du som ansvarar för försäkringar, skatter och underhåll. En av de stora fördelarna med operationell leasing är att du undgår restvärdesrisken och får ett förutsägbart kassaflöde tack vare den fasta månadskostnaden. Månadsbetalningarna kan dessutom göras med hjälp av rörelseintäkter och därmed sänka den skattepliktiga vinsten. Finansieringen sker utanför balansräkningen och andra Scaniatjänster kan enkelt integreras.

Scania Avbetalning

Med Scania Avbetalning blir du ägare till fordonet från första dagen. Du tar ett lån där fordonet fungerar som säkerhet och sedan återbetalar du lånet enligt en överenskommen betalningsplan och betalningstid. Denna typ av finansiering ger dig skatteavdrag i din egen bokföring, och du betalar endast ränta på det återstående lånebeloppet. Som vid finansiell leasing är ett välskött underhåll och varsam hantering fördelaktigt för det framtida inbytesvärdet. Precis som i de andra alternativen kan även andra Scaniatjänster integreras för att skapa en skräddarsydd lösning.

Scania GAP-​försäkring

Scania GAP-försäkring hjälper dig att skydda din investering vid en totalförlust på grund av olycka, stöld eller brand. Hela investeringen är väl försäkrad. Ditt företag och din familj behöver inte betala något ur egen ficka.

Med den här planen kan du tryggt känna att du klarar att betala av din utestående skuld. Den gör det lättare att skaffa ett nytt fordon och gör det möjligt att få tillbaka eventuella egna pengar du satsat på ditt fordon.

Du tecknar denna försäkring tillsammans med din Scania finansiering.

Ekonomisk trygghet när olyckan är framme

När olyckan är framme gäller det att ha en bra försäkring. Men även om du har det kan en olycka innebära en stor utgift och i värsta fall sätta företaget i konkurs. Därför skapade Scania GAP-försäkringen.

Räddaren i nöden

Greger Källströms verksamhet i Örnsköldsvik frodas, uppdragen verkar aldrig ta slut. Men 2018, när hans nya fordon totalförstördes, kunde utgången har blivit en helt annan. Räddningen blev hans försäkringslösning via Scania.

Greger Källström driver ett mindre åkeri, Sidensjö Entreprenad AB utanför Örnsköldsvik. I dag har han två lastbilar, tre hjullastare och en grävare.

Han berättar om verksamheten:

– På vintern har vi 15 mil väg som ska plogas åt Svevia. Sedan har vi en vindpark vid Sidensjö som vi sköter om. Det är 15 mil väg och 48 torn där det ska skottas upp kranplaner och hållas ordning. Dessutom har vi vinterväghållning åt ett 70-tal fastigheter lokalt på byn. Sedan kör vi åt Norra Skog, där vi har vägunderhåll och lagar markskador. 80 procent av verksamheten är åt dem. Sommartid är det mycket grävning och gruskörning och så håller jag på med enskilda avlopp.

Själv sitter Greger mest bakom spakarna på grävaren och överlåter de bägge lastbilarna åt sina anställda. Det är en Scania R 520 2018, en lastväxlare med all plogutrustning. Och i höstas skaffade han en Scania R 490 från 2013 men som bara gått 26 000 mil. Ett fynd, menar han.

– Den köpte jag när jag fick ett nytt avtal om plogning av vindparken. Så det rullar på bra.

Samtidigt, han har inga svårigheter att minnas alla detaljer från den dramatiska natten i januari 2018 som satte hela verksamheten i gungning. Hans ord kommer i strid ström:

– I oktober 2017 beställde jag en ny lastbil. Den blev lite försenad men levererades den sista januari 2018 av Bil Nord. Vi fick ut lastbilen 15.45. Jag for hem till verkstan, stoppade in utrustning, spett och spade, verktygslåda och sånt. Klockan 22 fick jag ett uppdrag att skrapa på en skogsbilväg – och jag tänkte ”kul att prova nya bilen.” Så jag och min anställde Emelie Ådahl – det var hon som skulle ha bilen – for iväg och skrapade den där skogsbilvägen. Jag var jättenöjd med att jag hade en så ny och fin lastbil. Tyst och fin, växlade mjukt, stark som en björn. Man var som i himlen.

– Men så måste vi åka och tanka på en obemannad mack i Bredbyn. När jag körde fram mot pumpen började en varningslampa lysa och felkoder dök upp. Då såg jag i backspegeln att det brann på passagerarsidan, bakom hytten.

– Jag tänkte att ”det här kommer inte att sluta bra”. Jag backade fem-sex meter bakåt, sen ramlade underbettet ner och lastbilen dog, sex meter från macken. Jag tog brandsläckaren på macken, blåste den tom och fick bukt på branden. Sen flammade den upp igen, jag tog lastbilens lilla släckare och släckte nästan branden. Då tog jag den stora brandsläckaren, den sista jag hade, blåste den tom. Det såg ut som det hade slocknat, men så flammade det upp igen.

Minnesbild. När branden härjade för drygt tre år sedan fotograferade Greger Källström sitt fordon.

– Vi tog vårt pick och pack och gick 30 meter bort. Emelie hade redan ringt räddningstjänsten.

– Innan räddningstjänsten kom hade i princip hela hytten brunnit upp. Vi hade dragit i oss en massa rök och fick åka in på akuten för syrgas. Vi hade fått minskad syresättning bägge två på grund av brandröken.

– Sedan började en jobbig process, berättar han, med försäkringsbolag och skadereglerare samt en oberoende brandtekniker, säger Greger på sin mustiga norrländska.

På Bil Nord var stämningen dyster. Hur hade detta gått till, undrade de?

Efter många om och men fick Bil Nord klartecken att börja bygga en ny bil.

– De ska verkligen ha en eloge. Jäklar vad de ställde upp. De låste i princip in ett par man och byggde en ny bil på tre veckor, säger Greger.

Därefter kom den ekonomiska verkligheten.

– Jag skulle in med momsen på lastbilen som brann, plus kontantinsatsen på nya lastbilen. En miljon kronor, säger han.

Bra kontakter med det lokala bankkontoret, som stoppade in en halv miljon på kontot i förväg, och Scanias GAP-försäkring, som gav i mitt fall kontantinsatsen tillbaka, blev räddningen.

– Annars hade det varit konkurs. Så enkelt är det. Det var tur att säljaren Peter Granholm övertalade mig att teckna GAP. Jag såg inte risken då, men nu gör jag det.

I dag är det allt annat än konkurs. Strax efter semestern lyckades åkeriet få ett nytt avtal med Norra Skog om vägunderhåll, grus och sandning.

– Vi har hur mycket jobb som helst och där vi inte hinner får vi ta in underentreprenörer.

Greger skrockar där han sitter bakom grävmaskinens spakar. Där, bakom dem, finns också många hundra timmar bokade framöver.

– Man har inte så mycket fritid, det är en livsstil.

Äventyret med den brinnande lastbilen är historia.

– Jag fick full ersättning från försäkringsbolaget, de löste ut den där bilen samtidigt som jag fick tillbaka hela kontantinsatsen via Scania GAP-försäkring. Så den nya bilen blev inte lika dyr. Trots turerna blev det ett bra slut, avslutar han.

Idag är tongångar mer positiva. Företaget överlevde och uppdragen kommer i strid ström för Greger Källström och Emelie Ådahl.
– Det var knappt att jag fick någon semester alls i år, konstaterar han.